Antena 3 Noticias. Colònies perquè infants amb una malaltia minoritària estimulin les emocions: “L’autoestima és la base de l’èxit”
A Santa Maria de Palautordera, a Barcelona, durant les vacances de Setmana Santa, un grup de nens i adolescents procedents de diferents ciutats d’Espanya estan desenvolupant i entrenant els seus sentiments en uns campaments. Tots els participants pateixen una malaltia minoritària anomenada neurofibromatosi tipus 1. És un trastorn genètic del sistema nerviós que provoca que es generin tumors a qualsevol part del cos, fins i tot al cervell.
Alba Parra és neuropsicòloga i gestora de casos de la Unitat de Malalties Neurocutànies de l’Hospital Sant Joan de Déu i explica a Antena 3 Notícies que “el 80% dels afectats tenen dificultats a nivell cognitiu i emocional i, per això, acostumen a ser impulsius i els costa mantenir la concentració”.
Durant els campaments, aprenen a gestionar millor les seves emocions, com la frustració, la ràbia, l’estrès i “els ensenyem a posar límits perquè, en el cas que visquin un episodi de bullying a l’escola, sàpiguen frenar-ho i defensar-se”, afegeix la neuropsicòloga.


En un entorn privilegiat, envoltats de naturalesa i animals, els usuaris estimulen valors com la confiança, la responsabilitat i l’empatia. Per exemple, en equips de dues persones han de superar un circuit d’habilitats amb la peculiaritat que un va amb els ulls tapats i l’altre company/a ha de guiar qui no veu. D’aquesta manera “s’aconsegueix un vincle i el nen/a se sent millor i li apuja l’autoestima”, explica l’educadora emocional de la Granja Ability Training Center, Cristina Gutiérrez.
Guanyar confiança per millorar en el dia a dia
Àlex té 10 anys i li van diagnosticar neurofibromatosi quan era molt petit. Ens explica que, malgrat patir la malaltia, intenta fer vida normal i s’esforça per aconseguir-ho. A l’escola de vegades pateix algun episodi de bullying. Per això, la confiança que està guanyant durant aquests dies el millorarà el dia a dia.